A fost nevoie de opt ani şi de două reduceri de TVA ca să recuperăm consumul din 2008. Consumul a crescut în 2016 cu 13,5%, un avans chiar mai puternic decât în 2008, ultimul an de boom pentru economia locală
Evoluţia din 2016 a consumului a fost susţinută de toate cele trei categorii mari – alimente, băuturi şi tutun, bunuri nealimentare şi carburanţi.
„În 2016 volumul vânzărilor din comerţul cu amănuntul a crescut cu 13,5% an la an, în accelerare de la 8,9% an la an în 2015 şi, totodată, cel mai bun ritm din 2008. Această evoluţie a fost determinată de majorarea venitului real disponibil al populaţiei, nivelul redus al costurilor de finanţare şi relansarea creditării, extinderea reţelelor de supermarketuri şi reducerea economiei informale“, spun analiştii Băncii Transilvania.
Se notează accelerarea vânzărilor de produse nealimentare, evoluţie la care au contribuit decisiv o serie de factori (reducerea cotei generale de TVA, creşterea salariilor şi dinamizarea creditării în lei). De asemenea, volumul vânzărilor de carburanţi a accelerat (…), evoluţie influenţată de declinul cotaţiilor internaţionale la ţiţei şi de fluctuaţiile din piaţa valutară. Pe de altă parte, vânzările de bunuri alimentare au urcat cu 13,7% an la an în 2016, în decelerare de la 19,1% an/an în 2015, potrivit aceleiaşi surse.
Datorită evoluţiei pozitive din ultimii ani şi în special din 2016 consumul a reuşit să acopere golul lăsat de primii ani de criză, respectiv perioada 2009-2011. Cifra de afaceri din comerţul cu amănuntul mai avea de recuperat la finalul anului trecut circa 1,6% pentru a atinge pragul din 2008, potrivit calculelor ZF care au luat ultimul an de boom economic ca bază de calcul. Evoluţia din 2016 a făcut ca pragul acela să fie depăşit cu aproape 12%. În anii de boom consumul intern era principalul motor al economiei locale, acesta cedând loc în ultimii ani exporturilor şi agriculturii. În ultimii doi ani a revenit însă în prim-plan.