Cât ar costa benzina şi motorina dacă s-ar scoate acciza despre care şeful Concurenţei spune că ne face mai ecologişti

Sub 3 lei pe litru. Atât ar costa carburanţii, în România, dacă, strict ipotetic, nu s-ar mai plăti acciza despre care Bogdan Chiriţoiu spune că este deliberat pusă de stat la un nivel ridicat, pentru a ne face să mergem mai puţin cu maşina şi să reducem poluarea.
„Vrem să facem atât de scumpă benzina încât lumea să cumpere mai puţin. Nu este neintenţionat preţul ăsta mai mare, ci este obiectivul politic al statului, în extensie al Uniunii Europene, să îţi pună acciza asta care să te descurajeze să consumi mult şi să reducem poluarea”.
Afirmaţia aparţine preşedintelui Consiliului Concurenţei, Bogdan Chiriţoiu, şi ne-a determinat să vă prezentăm succinct, un calcul: cât ar costa benzina şi motorina dacă nu ar fi accize, o situaţie absolut ipotetică, pentru că acciza pe carburanţi este o politică a fiecărui stat european şi o importantă sursă de venit pentru bugetul fiecărei ţări.

Preţul carburanţilor, în Europa, conţine două mari componente: preţul companiei petroliere care fabrică/distribuie/vinde carburanţii, şi care depinde de cotaţiile ţiţeiului, de costurile fiecăreia şi de condiţiile de pe fiecare piaţă, şi valoarea taxelor, impusă de fiecare stat în parte. Taxele sunt, în România, două, şi se aplică una la cealaltă: acciza şi TVA.
Dacă valoarea TVA este atributul fiecărui stat, la acciză situaţia este uşor diferită: există un nivel minim al accizei, stabilit la nivelul întregii Uniuni Europene, şi, cel puţin teoretic, niciun stat membu nu poate practica un nivel mai mic.

citeste integral pe economica.net

De asemenea, ai putea dori...

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.