Aluatul congelat, vândut ca pâinea caldă

Cu cele peste 4.500 de fabrici de pâine şi 1.800 de mori, industria de morărit şi panificaţie este, de departe, cel mai important segment al industriei alimentare. Vorbim despre o piaţă estimată la 1,8-2 miliarde de euro, dar care este susţinută de fabrici mici. Cuptoarele marilor fabrici de pâine au fost închise de mult. Buldozărele şi-au făcut rapid treaba, iar în locul lor au răsărit, peste noapte, clădiri de birouri, ansambluri rezidenţiale şi supermarketuri. Deşi în ultimii ani România s-a impus ca unul dintre cei mai mari producători de grâu ai Europei, continuăm să trimitem la export materie primă şi să importăm pe zeci de milioane de euro produse de patiserie panificaţie şi biscuiţi, iar în ultimii ani, pe rafturile marilor magazine şi-a făcut loc un nou produs: pâinea congelată.

În timp ce am devenit printre cei mai mari producători de grâu din UE, importurile de produse de panificaţie şi de patiserie s-au dublat în ultimii ani, deficitul comercial din acest sector ajungând la aproape 150 milioane de euro în 2016, potrivit datelor Eurostat. Anul trecut, datele Ministerului Agriculturii arată că am importat 98.689 tone de produsele de patiserie, brutărie şi biscuiţi în valoare de 200,46 milioane de euro.

Aluatul minune cu compoziţia la secret

În timp ce grâul românesc pleacă peste mări şi zări, marii retaileri au început să dea românilor chifle şi pâine făcute din aluat congelat. Le decongelează şi le vând ulterior ca proaspete proaspete. Sunt mai ieftine ca cele tradiţionale, se coc în câteva minute și se vând calde. Au toate ingredientele pentru a-şi asigura  o vânzare mare.  Şi nu doar pe rafturile marilor magazine găsim aceste produse. Industria HoReCa este o altă redută cucerită la pas de aceste produse congelate. Problema  este că cei care le vând nu spun foarte clar şi ce conţin ele. Autoritatea Naţională pentru Protecţia Consumatorilor a pregătit o propunere legislativă prin care îi oblige pe comercianţi să afişeze m ult mai multe date despre aceste produse, dar deocamdată el a rămas la sertar, mai ales că nici marii retaileri nu-şi doreau o asemenea reglementare.

Prezentarea consumatorilor a tuturor informaţiilor despre un produs ţine atât de legalitate, cât şi de moralitate. Din păcate, la noi se folosesc tot felul de subterfugii pentru a perturba decizia consumatorului. Pentru acesta este imposibil să ia o decizie în cunoştiinţă de cauză. În ceea ce priveşte aceste produse congelate, în primul rând ar trebui să ni se spună foarte clar data congelării şi ce conţine acel aluat. Dacă vorbim despre produse de patiserie care conţin gem, să se spună clar ce fel de gem, cât zahăr are etc. La fel şi pentru produsele care conâin brânză. Ce fel de brânză este, ar fi una din primele informaţii pe care trebuie să le avem. Sorin Mierlea, preşedintele Organizației pentru Protecția Consumatorilor InfoCons

 

citeste integral pe jurnalul.ro

De asemenea, ai putea dori...

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *